- Vi skal være kundens sterkeste rådgiver

SNORRE data fortsetter satsningen på digitale flater. I tiden som kommer ønsker de å bruke sin plattform til å opplyse og trygge dagens bedriftseiere, og øke fokuset rundt nettsikkerhet.

- I kjølvannet av Corona-pandemien har vi vært aktive med videoer og webinarer, og bistått kundene som trenger hjelp i overgangen. Vi vil videreføre kompetansen vi har til det digitale, og gå bredere ut med nyhetsbrev og annet redaksjonelt innhold, forteller daglig leder Kenneth Hoff. 

Nye nettsider kom på plass allerede i juni. På det tidspunktet hadde de hjulpet flere bedrifter med å etablere seg på hjemmekontor, i form av utstyr, lisenser og tekniske systemer. Nå oppfordrer de bedrifter til å rette søkelyset mot nettsikkerhet.

Espen og Kenneth hos SNORRE data

Salgskonsulent Espen Andresen (til venstre) og daglig leder Kenneth Hoff, og satser nå på å videreutvikle sin digitale tilstedeværelse.

- Små og mellomstore bedrifter blir ofte angrepet

Sikkerhets- og trusselbildet endrer seg fortløpende. Nå som flere har gått over til skybaserte løsninger og hjemmekontor stiller det nye krav til sikkerheten.

- Det er helt klart et fokusområde både vi og menige bedriftseiere bør prioritere. Hvordan skal man ivareta sikkerheten når man går over til skybaserte tjenester? De fleste mindre og mellomstore bedrifter tenker at det ikke vil skje med dem, fordi de ikke er like store. Sannheten er at små og mellomstore bedriftene ofte blir angrepet, og det kan skyldes at sikkerhetsnivået ikke er like høyt, forteller salgskonsulent Espen Andresen.

Norge er et av landene som er mest utsatt for nettangrep. I flere tilfeller skjer det via e-post, i form av identitetstyveri eller at kontoene dine blir stjålet. 

- Vi har løsninger som forhindrer nettangrep. Når det kommer til e-post handler det om å ha gode rutiner, også internt. Hvordan forholder de ansatte seg til kommunikasjon gjennom e-post? Vet de hvordan en usikker e-post ser ut, og hva som er faretegnene? Her kan de fleste bedrifter gjøre store forbedringer, sier Hoff.

Setter fokus på det digitale

SNORRE data håper å kunne bruke nettsiden til å øke informasjonsnivået der ute. 

- Vårt første Microsoft Teams-webinar var et resultat av Corona-pandemien, og her fikk vi veldig god respons. I tiden som kommer vil vi se på hvordan vi kan kommunisere innhold tilpasset dagens situasjon. Vi skal være kundens sterkeste rådgiver, sier Andresen.

Espen Andresen

Espen Andresen håper norske bedrifter prioriterer nettsikkerheten i tiden fremover.

Positiv utvikling over lang tid

Langsiktighet er et av de viktigste stikkordene for IT-bedriften på Kjeller i Lillestrøm. Det reflekteres også i økonomien. I 2017 omsatte selskapet for 40 millioner, med et resultat på 3,71 millioner. 

Denne positive utviklingen har fulgt dem i årene siden - i fjor lå omsetningen på 52 millioner, og resultat på 6,13 millioner. Faste avtaler med lojale kunder har sikret gode resultater inn i 2020, og det har heller ikke vært behov for permitteringer. 

- Vi er en kompetansebedrift, og de ansatte har vært her lenge. 9 av 13 har jobbet i SNORRE data over ti år. Vi har vært opptatt av å verne de ansatte gjennom krisen, og ikke minst bistå kundene våre, forteller Hoff. 

Les også: Avansert virusbeskyttelse 

Videreutvikling i fokus

Bedriften valgte tidlig å prioritere kompetanseheving. Kursing, fagutvikling og innovasjon sikrer faglig sterke ansatte, som alle besitter samme breddekompetanse. Det betyr at alle ledd i bedriften kan håndtere dine IT-forespørsler, enten de jobber som driftsansvarlige eller IT-konsulenter. 

- Hos oss verdsetter vi breddekompetansen. Vi omtaler oss som generalister, som gjør at vi dekker et bredt tjenestespekter for alle kundene våre, sier Andresen.

Siden de fleste ansatte har lang fartstid i bedriften, kjenner de derfor godt til kundene og deres behov. 

- Vi blir godt kjent med kunden over tid. De får både fast salgskonsulent og teknisk konsulent, som gjør at vi kan komme med løsninger og systemer som tilpasser seg deres behov og bruksmønster – ikke omvendt. Dette er en mye bedre løsning for kunden, og de slipper å endre arbeidsmåte etter systemet som blir levert, avslutter salgskonsulenten.